onsdag den 5. marts 2014

Monterey

Please notice google translater available on the bottom of the page ;o)
                                  Magiske Monterey.

Fraset vejret i Monterey, som for en stor del af tiden var koldt, måske set i lyset af vi kom fra varmere himmelstrøg, og tåget, var Monterey en helt fantastisk oplevelse på rejsen.

Monterey ligger et par timers kørsel syd for San Francisco, og det er som at komme til en helt anden verden. Byen er kendt fra John Steinbecks romaner der tager udgangspunkt i byen og byens tidligere tiders sardinfabrikker.

Tempoet er skruet helt ned, her er ingen hastværk men til gengæld al den flotte marine natur man kan indsamle på nethinden, så langt øjet rækker. Monterey Bay er en af verdens største undervands canyons og dyrelivet er talrigt repræsenteret her.

Vi blev imponeret da vi ankom på vores hotel der lå på stranden til Stillehavet, der var et øredøvende brøl fra havet og vi kunne fra værelsets store panoramavindue se direkte ud på Stillehavet vældige bølger der slog mod vandkanten.

Når man var på selve værelset lød det som en orkan var i gang uden for døren. Når man efterfølgende gik ud på terrassen var her helt vindstille, lyden var bølgerne brølen, en helt speciel oplevelsen.

Knapt havde vi fået pakket ud, før Tina måtte ud
på gangen og se, lugte og høre havet. Efter ganske få minutters nydelse og observation af stedet pelikaner, troede hun at hun så syner…..Helt ind til kanten kom 3 delfiner helt opslugt af legen i bølgerne. Hun råbte og skreg på Renè som kom styrtende da han troede fanden var løs i saxogade. Lige præcis håbet om at se delfiner var hele grunden til opholdet i Monterey.

Og delfiner fik vi set og mere til! Vi tog på hvalsafari, den kvindelige del af flokken godt udrustet med søsyge tabletter, da vi nu havde erfaret at Stillehavet på ingen måde er stille. Vi sejlede ud med en af de største både i Bay´en for at forsøge at forebygge den værste søsyge. Oplevelsen kan ikke beskrives vi så Bottlenose dolphins i en flok på over 400, der lystigt sprang i havet og svømmede helt tæt på båden for at følge den et godt stykke….at stå der på båden og nyde dette syn er nærmest guddommeligt!

Desuden var der en rig repræsentation af søløver og søelefanter. Højdepunktet for mange var da en hval dukkede op i horisonten. Det var en stor oplevelse at stå der og hører dens prusten når den sendte en søjle af vand op i luften.
Bagsiden af medaljen var at vi på trods af søsygetabletterne blev så forfærdeligt søsyge. Lea klarede det ved at sætte sig, hive hætten over hovedet og lukke sig ind i sin egen verden. Sophia sad bare grå- bleg og stille da vi sejlede ind. Tina som ikke ville gå glip af noget, stod i stavnen, bemærkelsesværdig stille og stirrede stift ud horisonten, i en konstant kamp mod kvalmen. René stod fuldstændig upåvirket og tog alle vores fantastiske billeder fra turen. Til vores forsvar må vi sige at der var søgang på 2-3 meters bølger

Derudover bød Monterey på et helt fantastisk akvarium, som gav et fantastisk indblik i Monterey bay´s undersøiske liv samt var fyldt med farverige fisk og skabninger fra Stillehavet. Et klart besøg værd hvis man er på de kanter, aldrig har vi set et akvarium der kunne måle sig med dette.

Filmen Forest Gump sneg sig også ind i vores besøg. Bubba Gump Shrimp restauranten skulle da lige prøves. Konceptet er sjovt, betjeningen venlig og alle de rejer man overhovedet orker at spise tilberedt på alverdens måde……vi var meget mætte og tilfredse.

Ellers blev måltiderne indtaget i hotellets store panorama restaurant, med virkelig luksuriøs gourmet mad, tilsat Stillehavets mange farver og facetter som underholdning